E-mail autoresponder

Waarschijnlijk ontvangt u ook dagelijks/wekelijks/maandelijks e-mails die automatisch verstuurd worden. U zult dit in eerste instantie ontkennen en door middel van dit artikel wordt duidelijk dat er complete e-mail funnels opgezet kunnen worden.

Deze funnels kunnen zo ingericht worden dat u niet doorheeft dat het gaat om een automatisch e-mailcampagne. Wanneer de persoon in kwestie de e-mail opent en het dus niet doorheeft is de kans groot dat er daadwerkelijk een vervolgactie op de e-mail wordt genomen. Een mooi staaltje (online) marketing.

Hoe werkt een E-mail autoresponder?

Zoals in de inleiding vermeld is het doel van een e-mail autoresponder een persoonlijke band opbouwen. Het klinkt een beetje krom omdat het automatisch verstuurd wordt en er in theorie niks persoonlijks aan de e-mail is. In praktijk werkt het wel degelijk anders. Een e-mail kan namelijk gepersonaliseerd worden zodat de lezer bij zijn voornaam wordt aangesproken.

Daarnaast is het mogelijk om een e-mail dynamisch op te bouwen zodat hij bijvoorbeeld de “laatst bekeken producten” van een webshop in de e-mail te zien krijgt. Deze e-mails worden automatisch opgebouwd en verstuurd. Zoals u wellicht begrijpt hebben de lezers van deze e-mailberichten niet door dat deze e-mail automatisch gegeneerd worden.

Deze marketingtechniek is een zeer krachtig middel. Het is niet alleen heel efficiënt maar zorgt ervoor dat u werkt aan uw merk. Het opzetten van zo’n e-mail autoresponder kost in het begin wat tijd maar als het eenmaal staat kunt u daar weken / maanden mee vooruit.E-mail autoresponder

De meest gemaakte fouten

Bij het inzetten van deze marketing techniek moet er een goed idee achter zitten. Dat betekent dat het niet slim is om alleen maar uw producten of diensten via de e-mail te verkopen. Natuurlijk is het goed om subtiel te verwijzen naar uw producten of diensten. Echter is dit een stap verder en zou u eerst moeten beginnen met het opbouwen van een band met uw lezer.

Wanneer de lezer een vertrouwensband voelt zal hij/zij eerder geneigd zijn om uw product of dienst te kopen. Zorg daarom voor waardevolle informatie die uitdragen dat u een expert op het gebied van het probleem van de lezer bent.

Het versturen van een gepersonaliseerde e-mail zorgt ervoor dat de e-mail veel minder wordt gelezen. Zeg nou is eerlijk: als uw naam wordt genoemd voelt dat toch een stuk fijner dan als er alleen staat “Goedendag”. Zorg er daarom voor dat uw e-mailmarketing software de mogelijkheid heeft om gepersonaliseerd e-mailtjes te versturen.

Daarnaast zien wij dat e-mailtjes die worden verstuurd niet responsive zijn. Ook dit is een reden dat e-mailtjes niet geopend worden. Wist je dat de meeste e-mailtjes op een tablet of smartphone worden geopend. Nog veel meer dan op een desktop. Het is dus echt een gemiste kans als u de e-mail niet responsive maakt voor elk device.

Conclusie

Het inzetten van een e-mail autoresponder is een krachtig marketing middel mits het goed wordt ingezet. Het is een must om u goed in te lezen of te laten adviseren door een expert. Het geld wat u hierin investeert verdient u dubbel terug.

Scroll to top