Het nut van nieuwsbrieven per e-mail

De meeste ondernemers zien niet direct het nut van nieuwsbrieven. Terwijl het een heel krachtig marketingmiddel is om een relatie op te bouwen met potentiële klanten. Het grote voordeel van een e-mailcampagne in vergelijking met een website is dat je een abonnee op een nieuwsbrief kunt contacteren wanneer u dat wilt. Een bezoeker van een website bezoekt vaak maar één keer de website en verlaat dan de website.

Deze bezoeker zal hoogstwaarschijnlijk de website niet onthouden. Deze potentiële klant kunt u dus niet meer contacteren terwijl u wellicht wel hele interessante en relevante content / diensten heeft die bij de wensen van de klant passen. In dit artikel zal ik u meer informatie geven over het nut van nieuwsbrieven per e-mail.

Het grootste voordeel van nieuwsbrieven per e-mail

Het grootste voordeel is in principe al in de inleiding verteld maar het verdient toch nog wat extra aandacht. Door middel van nieuwsbrieven heeft u de mogelijkheid om de potentiële klant te benaderen hoe vaak en wanneer u dat zelf wilt. Hierbij moet wel vermeld worden dat het onverstandig is om meerdere e-mail nieuwsbrieven per dag of per week te versturen. Dit wordt door de meeste mensen als SPAM gezien en dat is absoluut niet wat u wilt.

Het is daarom verstandig om goed uit te denken wat u aan uw doelgroep wilt vertellen. Het uitdenken van een e-mail campagne kan onder andere in funnels. Een e-mail funnel is een digitale weg die de potentiële bezoeker aflegt. Tijdens deze funnel heb je de mogelijkheid om de potentiële klant te overtuigen van jouw diensten / producten.

Het inrichten van zo’n funnel kan met behulp van diverse e-mailmarketing programma’s. Denk bijvoorbeeld aan Mailchimp of de geavanceerde e-mailmarketing software Copernica. Voor het laatste programma heeft u wel meer kennis nodig om een e-mail funnel op te zetten en daarom is het verstandig om een cursus hiervoor te volgen.

Maak deze fouten niet

Bij het versturen van een nieuwsbrief maken de meeste ondernemers onnodige fouten. Hieronder de top 3 meest gemaakte fouten:Nieuwsbrieven per e-mail

  1. Niet gepersonaliseerde nieuwsbrieven per e-mail

Niks is zo onvriendelijk door te beginnen met: beste klant. Begin een nieuwsbrief niet op deze manier en zorg ervoor dat de potentiële klant bij zijn voornaam aangesproken wordt. Dit is veel persoonlijker waardoor u de band met deze potentiële klant aan het opbouwen bent.

  1. Niet responsive nieuwsbrieven

U weet het wellicht wel maar u beseft het misschien niet. Meer dan 50% van alle e-mailtjes worden geopend op een tablet of telefoon. Wanneer een nieuwsbrief niet responsive is bestaat de kans dat potentiele klanten afhaken en in het ergste geval: zich uitschrijven op de nieuwsbrief. Het is dus een “must” om een nieuwsbrief responsive te maken.

  1. Geen CTA in e-mail nieuwsbrieven

Elke nieuwsbrief moet met een doel zijn. Dat kan bijvoorbeeld betekenen het lezen van een artikel, het bezoeken van de webshop of het daadwerkelijk bestellen van een product of dienst. Het sturen van deze bezoeker wat jij graag wilt dat deze bezoeker doet kan door middel van een CTA button. CTA staat voor Call to action. Zorg voor opvallende buttons in een andere kleur en ander formaat. Dit valt op.

Scroll to top