Lead generation

Het is voor bedrijven die veel doen met social media verleidelijk om te gaan voor zoveel mogelijk likes. Met een like kan een bedrijf echter weinig op de lange termijn. Wat elk bedrijf nodig heeft is een goede lead generation.

Lead generation met social media

Dan hebben we het over een e-mailadres en/of persoonlijke informatie. Wanneer een bedrijf een Facebook pagina opzet is het dus belangrijk hierover na te denken. Zo stimuleer je bezoekers om hun gegevens achter te laten en verander je prospects in leads.

Een bedrijfspagina op Facebook die alleen maar likes vergaart zal naamsbekendheid krijgen maar leidt niet tot conversie. Daarom is lead generation ongelooflijk belangrijk.

Conversie moet het doel zijn voor elk bedrijf dat actief is op social media zonder conversie is aanwezigheid op social media zinloos, in marketing opzicht. Het is dus heel erg belangrijk dat jouw Facebook pagina helpt bij lead generation.

Een hoop likes zonder dat je er iets mee doet is zinloos. Het is wanneer je jouw fans aanzet tot actie en dat ze waardevol worden. Iets simpels, als hen laten inschrijven voor een nieuwsbrief kan een krachtige stap zijn op de weg naar conversie. Dat e-mailadres kan worden bemachtigd door er simpelweg naar te vragen. Wat ook werkt is het verstoppen van content achter een inschrijfformulier. Wedstrijden op Facebook zijn ook een beproefde manier om leads te genereren.

Een voorbeeld van lead generation op Facebook

Lead generation
Freek is schoenmaker in een klein dorp en hij moet het voornamelijk hebben van klanten die bij hem komen binnenlopen. Freek zet een Facebook pagina op en laat zich adviseren door een marketeer over onder anderen lead generation. Deze adviseur helpt hem om het beste te halen uit zijn pagina.

Freek deelt zijn pagina, met zijn circa 300 Facebook vrienden en vraagt hen de pagina ook weer te delen. Na een korte tijd heeft Freek ongeveer 400 likes op zijn bedrijfspagina.

Freek start een like en share wedstrijd, 300 van de mensen die de pagina van zijn bedrijf hebben geliked doen mee. Om mee te doen aan de actie moeten deelnemers hun e-mailadres achter laten. Alle 300 deelnemers, delen de actie met nog eens 90.000 mensen in totaal.

De kans dat daaronder nog meer potentiƫle deelnemers zitten is aanwezig. Dit is een simpel voorbeeld van lead generation en als de win actie interessant genoeg is kan het aantal deelnemers, en dus het aantal leads, in rap tempo oplopen.

Lead generation kan voor elk bedrijf werken.

Scroll to top