Lead management

Binnen Nederland is Lead management is een relatief onbekend begrip terwijl bijna elke ondernemer het onbewust doet. De betekenis van lead manegement is het bedenken van methodes en systemen om nieuwe klanten te werven.

Het aantrekken van nieuwe klanten kan doormiddel van diverse kanelen. De kanalen die wij in dit artikel gaan behandelen is e-mailmarketing, adverteren en vindbaar worden in de zoekresultaten.

E-mailmarketing en lead management

Een krachtig marketingmiddel om met uw potentiele klanten een band op te bouwen. Door het versturen van e-mailtjes met waardevolle informatie worden de problemen van de lezer opgelost. Op dat moment ziet de lezer u als expert en dit is de positie die u graag wilt innemen bij het verkopen van uw producten of diensten. De expert weet alles van zijn vakgebied en geeft de juiste adviezen voor de problemen die er spelen.

Wanneer de lezer u als expert ziet is het de uitgelezen mogelijkheid om uw diensten en producten aan te bieden.

Adverteren

Om een e-mailcampagne te versturen zou u eerst een database moeten opbouwen. Het opbouwen van een database met persoonlijke gegevens kost tijd en geld. Om deze database op te bouwen kunt u gebruik maken van betaalde advertenties. U betaalt in principe voor elke bezoeker die uw website bezoekt met de gedachte dat deze bezoeker daadwerkelijk doet wat u graag wilt.

Denk bijvoorbeeld aan een inschrijving op uw nieuwsbrief of het kopen van producten / diensten. Een programma die u voor adverteren kunt gebruiken is Google Adwords. Dit is een programma van Google waarmee het mogelijk is om Advertenties binnen de zoekresultaten te tonen. Dit kan in de vorm van een tekst maar ook in de vorm van afbeeldingen (producten). Afhankelijk van uw doel kunt u de advertentie zelf volledig inrichten.Lead management

Het is ook mogelijk om te adverteren doormiddel van flyers of in gerelateerde (nieuws)bladen met een tekst of afbeelding. Deze manieren zijn minder meetbaar in vergelijking met Google Adwords. Om het toch inzichtelijk te krijgen kunt u bij elke nieuwsbriefinschrijving of aankoop van uw produt of dienst vragen via welk marketingkanaal de bezoeker uw bedrijf heeft gevonden.

Website vindbaar maken

Het beter vindbaar maken van uw website is een vakapart. Het kost (veel) tijd om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Afgelopen jaren heeft Google een algoritme opgebouwd die elke website beoordeeld.

Op basis van deze beoordeling plaatst Google uw website op een bepaalde positie in de zoekresultaten. Er zijn specialisten die “begrijpen” hoe Google een website beoordeelt. Zij zullen de website optimaliseren zodat deze zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komt.

Diverse marketingkanalen om leads te vergaren

Zoals in dit artikel te lezen is het mogelijk om doormiddel van diverse kanalen leads te vergaren. Het inzetten van deze kanalan kost tijd en expertise. Voor niet elk kanaal heeft u waarschijnlijk de affiniteit / tijd om in te zetten.

Het is daarom van belang dat u een goede partner kiest die u daarbij ondersteunt bij lead management. De uitvoering kunt u dan overlaten een expert terwijl  er wel goed overlegd wordt over de aanpak.

Scroll to top