Lead management

Lead management is in essentie de naam die we geven aan een groep tactieken die uw conversie kunnen verhogen van leads naar klanten.

Lead management verhoogt conversie

Elke bezoeker van uw website is een lead, lang niet elke lead wordt echter ook een klant. Door goed toegepast lead management, kunt u het percentage leads dat overgaat tot een aankoop echter aanzienlijk verhogen.

lead management
Met lead management segmenteert u de toevallig voorbijgangers van potentiële klanten.

Dit levert u uiteindelijk meer inkomsten en terugkerende klanten op. Er zijn een een paar dingen die essentieel zijn voor succesvol lead management: lead intelligence, list segmentation, lead scoring en lead nurturing. Hier kunnen crm integration en marketing automation worden toegevoegd, voor een nog hogere conversie ratio.

Lead management begint eigenlijk bij lead intelligence. Door het gedrag van een lead te volgen en te analyseren, kan worden bepaald wat de behoeften zijn. Doordat de wensen duidelijker worden is het makkelijker gepersonaliseerde content aan te bieden.

Na het toepassen van lead intelligence, kan over worden gegaan op list segmentation. Dit is zoveel als je leads in groepen indelen die overeen komen met hun gedrag, interesses en wensen. Zo wordt een lead in de groepen ingedeeld die het best bij hem of haar past.

Door content te creëren, die het beste past bij deze groepen, kan elke lead worden voorzien van de content die daarbij past, door gepersonaliseerde content wordt dan de conversie weer verhoogd.

Zonder lead management, minder klanten

Lead scoring heeft veel te maken met interactie, wat doet de lead of klant op uw website, wat doet hij of zij voor uw merk. Aan de hand van lead scoring dat wordt toegepast, binnen een goede lead management strategie, kunt u uw bezoekers opdelen in drie categorieën:

  1. Niet betrokken,
  2. Betrokken
  3. Merk ambassadeur.

Aan de hand van die categorieën kunt u bepalen welke email de lead ontvangt. Een niet betrokken lead, krijgt een email die hem prikkelt terug te komen naar de site. Een betrokken lead wordt geprikkeld om een merk ambassadeur te worden. Een merk ambassadeur wordt geprikkeld om tot koop over te gaan.

Die gepersonaliseerde mails zijn een onderdeel van lead nurturing, het laatste essentiële onderdeel van lead management. Lead nurturing mails kunnen een vier tot tien keer hogere reactiegraad hebben dan normale email communicatie. Doordat de content gepersonaliseerd is wordt de lead sneller overgehaald tot actie.

Deze actie zal dan zijn het bezoeken van uw website en het bekijken van uw producten en hopelijk zelfs conversie naar klant.

Scroll to top