Lead scoring

Als onderdeel van lead nurturing is lead scoring onmisbaar. Het is een essentieel onderdeel van de strategie die wordt toegepast op mailverkeer tussen jou en jouw leads. Het is de meetlat, die jou kan vertellen wanneer een lead klaar is om over te worden gebracht naar de volgende fase.

Wat is lead scoring?

Overbrengen naar de volgende fase is nodig omdat, volgens onderzoek, ruim 95% van de bezoekers van jouw site nog niet klaar zijn om tot koop over te gaan bij hun eerste bezoek. Het lead nurturing proces is dan ook bedoeld om deze 95% toch over te halen voor uw bedrijf te kiezen. Lead scoring helpt daarbij bepalen of uw lead klaar is voor de volgende stap.

Door scores toe te kennen aan verschillende handelingen en acties kan een lead steeds hoger klimmen in score. Als de lead een door jou vooraf ingestelde score heeft bereikt gaat hij dus naar die volgende stap. Het is overigens niet nodig om deze stappen zelf bij te houden of alles handmatig bij te houden. Als je kiest voor marketing automation, dan is lead nurturing een onderdeel van haast alle pakketten.

Deze pakketten, zoals Mautic, zullen zelfs de hele mailafhandeling voor u regelen. Marketing automation neemt u zo enorm veel werk uit handen en geeft u de mogelijkheid u te richten op het resultaat.

De punten van lead scoring

Lead scoring zegt het al: er wordt een score toegekend aan een lead. Maar waarop wordt deze score dan gebaseerd? Een goede lead score wordt natuurlijk niet zomaar uit de lucht geplukt.

Een goede lead scoring gebeurt op basis van meetbare punten die iets zeggen over betrokkenheid van jouw lead bij jouw bedrijf. Om dus een goede lead scoring uit te kunnen voeren moet een lead goed geanalyseerd en gevolgd worden.Lead scoring

Dit is ook weer een taak voor de marketing automation software die u gebruikt.

Aan elke actie wordt een score toegekend deze acties kunnen bestaan uit: aanmelden voor de nieuwsbrief, het openen van de brief, klikken in de brief, klikken op de website, aanmelden voor een cursus of iets anders dat u aanbiedt.

Elk van deze acties kan zijn eigen waarde worden toegekend in uw marketing automation softwarepakket om te helpen bij de lead scoring. Als de lead dan een vooraf ingestelde score bereikt wordt deze doorgezet naar de volgende fase. In die fase moet een koop worden bereikt.

Dankzij een goede lead scoring kunt u zo een ‘nee’ of een ‘misschien’ omvormen naar een volmondige ‘ja!’

Scroll to top