Leads genereren

Leads genereren kan op verschillende manieren. Wij hebben het al meerdere keren gehad over e-mailmarketing. Dit is een onderbelichte marketingkanaal maar wij hebben onterecht weinig aandacht besteedt aan het zoekmachine optimalisatie.

Leads genereren

Het genereren van leads kan op verschillende manieren. Wij hebben het al meerdere keren gehad over e-mailmarketing. Dit is een onderbelicht marketingkanaal maar wij hebben onterecht weinig aandacht besteedt aan het zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van uw website om beter vindbaar te worden in de organische zoekresultaten. Dit moet toch wat meer verklaard worden om het te begrijpen.

De zoekresultaten van Google zijn ingedeeld in organische resultaten en betaalde resultaten. Deze twee soorten resultaten komen voornamelijk voor op de eerste pagina en de tweede pagina van Google. Bij zeer competitieve zoekwoorden worden zelfs advertenties op opvolgende pagina’s getoond.

De betaalde zoekresultaten (Google Adwords) worden getoond in de top van de pagina en aan de zijkant. Na de eerste drie betaalde advertenties komen de organische zoekresultaten tevoorschijn. Het grote voordeel van deze organische zoekresultaten is dat website eigenaren niet betalen voor de bezoekers die op deze websites klikken.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Nu duidelijk het verschil tussen betaalde en organische (gratis) zoekresultaten duidelijk is zoomen we nog verder in. Google heeft een algoritme ontwikkeld die elke website beoordeelt op verschillende factoren. Op hoofdlijnen kan geconcludeerd worden dat er drie belangrijke pijlers zijn binnen zoekmachine optimalisatie:

  1. Techniek: kan Google de website bezoeken en zijn er relevante pagina’s die aan de bezoeker getoond kunnen worden. Wanneer Google moeite heeft om de website te bezoeken dan zal Google de webpagina afwaarderen. Daarom is het belangrijk dat de techniek van de website op orde is zodat Google de website op een juiste manier kan bezoeken;
  2. Content: Google bezoekt de website zoals hierboven omschreven. Google is in staat om de pagina te “lezen” en het onderwerp van de tekst in te vullen. Dit betekent dat deze content voor gerelateerde problemen omtrent dit onderwerpen worden getoond. Om Google een duwtje in de rug te geven kunnen teksten en afbeeldingen geoptimaliseerd worden voor de zoekmachine. Hierbij moet gedacht worden aan het vaker herhalen van het zoekwoord waarop u gevonden wilt worden. Daarnaast zijn de Title tag en Heading tag belangrijke graadmeters voor Google om te beoordelen of de pagina relevant is voor specifieke zoektermen.
  3. Linkbuilden: is de laatste stap in het optimaliseren van de website voor de zoekmachine. Met linkbuilden zeggen wij eigenlijk dat andere sites verwijzen naar uw website. Dat betekent voor Google een “stem” en dat wil zeggen dat de website relevant is. Natuurlijk zitten aan de verwijzende link verschillende kwaliteiteisen aan vast.

 

Deze drie pijlers vormen de basis voor zoekmachine optimalisatie.  Wanneer u zich volledig richt op deze drie pijlers is het vergaren van “gratis” leads een stuk gemakkelijker. Gratis staat tussen aanhalingstekens omdat u wel tijd en geld moet investeren om uw website te optimaliseren voor de zoekmachine. Ondanks dat is het wel mogelijk om gratis leads te generen als het eenmaal staat.Leads genereren

Wanneer dit marketingkanaal is ingericht is het mogelijk om u te richten op andere marketingkanalen. Zoals vaker behandeld in andere onderwerpen op deze website is een e-mailmarketing campagne een goede zet vervolgens op te pakken.

Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van uw website om beter vindbaar te worden in de organische zoekresultaten. Dit moet toch wat meer verklaard worden om het te begrijpen. De zoekresultaten van Google zijn ingedeeld in organische resultaten en betaalde resultaten. Deze twee soorten resultaten komen voornamelijk voor op de eerste pagina en de tweede pagina van Google.

Bij zeer competitieve zoekwoorden worden zelfs advertenties op opvolgende pagina’s getoond. De betaalde zoekresultaten (Google Adwords) worden getoond in de top van de pagina en aan de zijkant. Na de eerste drie betaalde advertenties komen de organische zoekresultaten tevoorschijn. Het grote voordeel van deze organische zoekresultaten is dat website eigenaren niet betalen voor de bezoekers die op deze websites klikken.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Nu duidelijk het verschil tussen betaalde en organische (gratis) zoekresultaten duidelijk is zoomen we nog verder in. Google heeft een algoritme ontwikkeld die elke website beoordeelt op verschillende factoren. Op hoofdlijnen kan geconcludeerd worden dat er drie belangrijke pijlers zijn binnen zoekmachine optimalisatie:

  1. Techniek: kan Google de website bezoeken en zijn er relevante pagina’s die aan de bezoeker getoond kunnen worden. Wanneer Google moeite heeft om de website te bezoeken dan zal Google de webpagina afwaarderen. Daarom is het belangrijk dat de techniek van de website op orde is zodat Google de website op een juiste manier kan bezoeken;
  2. Content: Google bezoekt de website zoals hierboven omschreven. Google is in staat om de pagina te “lezen” en het onderwerp van de tekst in te vullen. Dit betekent dat deze content voor gerelateerde problemen omtrent dit onderwerpen worden getoond. Om Google een duwtje in de rug te geven kunnen teksten en afbeeldingen geoptimaliseerd worden voor de zoekmachine. Hierbij moet gedacht worden aan het vaker herhalen van het zoekwoord waarop u gevonden wilt worden. Daarnaast zijn de Title tag en Heading tag belangrijke graadmeters voor Google om te beoordelen of de pagina relevant is voor specifieke zoektermen.
  3. Linkbuilden: is de laatste stap in het optimaliseren van de website voor de zoekmachine. Met linkbuilden zeggen wij eigenlijk dat andere sites verwijzen naar uw website. Dat betekent voor Google een “stem” en dat wil zeggen dat de website relevant is. Natuurlijk zitten aan de verwijzende link verschillende kwaliteiteisen aan vast.

 

Deze drie pijlers vormen de basis voor zoekmachine optimalisatie.  Wanneer u zich volledig richt op deze drie pijlers is het vergaren van “gratis” leads een stuk gemakkelijker. Gratis staat tussen aanhalingstekens omdat u wel tijd en geld moet investeren om uw website te optimaliseren voor de zoekmachine. Ondanks dat is het wel mogelijk om gratis leads te generen als het eenmaal staat.

Wanneer dit marketingkanaal is ingericht is het mogelijk om u te richten op andere marketingkanalen. Zoals vaker behandeld in andere onderwerpen op deze website is een e-mailmarketing campagne een goede zet om vervolgens leads genereren op te pakken.

Scroll to top