Lead scoring

U heeft een prachtige website online staan. Echter wil het nog niet lukken om daadwerkelijk leads te scoren via uw website. Het is niet alleen heel vervelend dat u geen leads binnenhaalt, het kost u tenslotte ook geld. In dit artikel worden drie handige tips die u direct kunt doorvoeren zodat de kans op een lead aanzienlijk wordt vergroot.

Uw website is meer dan een visitekaartje

Het komt nog zo vaak voor dat ondernemers de bedrijfswebsite als een visitekaartje zien. Laten we gelijk duidelijk zijn: een visitekaartje wordt in een broekzak gestopt en weken (soms wel maanden) later kom je het visitekaartje weer tegen. Op dat moment denkt u: “Wie was dat ook alweer?” of “Waar was deze meneer/mevrouw zo goed in?”. In 99% van de gevallen verdwijnt het visitekaartje uiteindelijk in de prullenbak. Oftewel uw website is absoluut geen visitekaartje maar het is veel meer dan een visitekaartje.

Onthoud deze gedachte en bezoek dan nog eens uw website. Levert u waardevolle informatie waardoor de potentiële klant overtuigd raakt van uw kennis en kunde? Heeft u een duidelijke “call to action”, ook wel CTA genoemd, op uw website? Is deze “call to action” duidelijk in beeld? En is deze Call to action in een andere kleur? Waarschijnlijk zal u op één van deze vragen “nee” antwoorden en dat is dan ook de reden dat u geen leads krijgt. Zorg dat potentiële klanten overtuigd raken van uw kennis en dat zij uiteindelijk ervoor kiezen persoonlijke gegevens achter laten zodat u deze persoon in kwestie kunt benaderen.

Wie is uw doelgroep?

De meeste gemaakte fout door ondernemers is dat zij een veel te algemene doelgroep hebben. Een voorbeeld: Alle mannen en vrouwen tussen de 10 en 60 jaar. “Spreekt u tegen iedereen dan spreekt u tegen niemand” is een uitspraak die dit illustreert. Heeft u bijvoorbeeld een bedrijf in gevelreiniging dan is het verLead scoringstandig om bij een branchevereniging aan te sluiten en daar u opdrachten binnen te halen. Of wilt  u liever particulieren helpen dan zou u bijvoorbeeld kunnen reageren op oproepen op werkspot.nl. Dit zijn twee specifieke doelgroepen die absoluut anders benaderd moet worden. Maak voor u zelf duidelijk welke doelgroep u wilt aanspreken.

Waar zit u doelgroep zich?

Als u doelgroep jongeren zijn dan is het onverstandig om te adverteren op MKB websites. Deze doelgroep bevindt zich op studentenforums en op Facebook. De jongeren zijn goed en goedkoop te bereiken via Facebook.com. Dit kan op een gratis maar ook op een betaalde manier. Het is bijvoorbeeld mogelijk om deel te nemen in Facebook groepen of actief berichten te plaatsen op studentenforums.

Deze drie tips zijn de basis om leads te scoren. Het komt in de praktijk nog zo vaak voor dat ondernemers de basis vergeten en te snel de volgende stap willen zetten. Daarom is ook aan te raden om even een pas op de plaats te maken zodat u rustig over de genomen beslissingen nog is goed kan nadenken. Daarom een vraag aan u: heeft u de bovenste drie tips al doorgevoerd of heeft u deze stappen ook overgeslagen?

Scroll to top