Marketing automatisering

Marketing automatisering kan een beangstigende term zijn voor hen die niet weten wat het behelst. Marketing automatisering betekent echter niet het einde van de marketeer zoals we die al zo lang kennen. Het is een verrijking van het werk van de marketeer!

Wat is marketing automatisering

Nee, marketing automatisering is niets om bang voor te zijn, het is hier om processen te verfijnen, te verbeteren en te versnellen. Er zijn een hoop betaalde softwarepakketten om uit te kiezen waaronder: Hubspot, Act-on en Marketo. Deze marketing automatisering pakketten richten zich voornamelijk op B2B verkeer. Hubspot heeft veruit de meeste gebruikers, van al deze pakketten. Laten we dat dan ook als voorbeeld nemen als we kijken naar marketing automatisering.

Hubspot zegt alle tools te bieden die een bedrijf nodig heeft om inbound marketing te beheersen. Het pakket bevat oplossingen voor email, sites, SEO, landings pagina’s, analytics, sociale media en bloggen maar ook dat waar wij naar willen kijken: marketing automatisering.

Marketing automatisering
Marketing automatisering neemt een ondernemer veel werk uit handen. Uw nieuwe website moet geld voor u verdienen. Is dat het geval, dan is het een goede investering geweest.

Deze software stelt je in staat aan de hand van nurturing en score een lead in een bepaalde campagne te plaatsen. Als de lead een bepaald doel bereikt, dit kan een van tevoren ingestelde lead score zijn, kan hij worden overgeplaatst naar een andere campagne die bij zijn betrokkenheidsniveau past. Zo loods je jouw leads door een traject dat als enig doel, conversie van de lead heeft. Dankzij marketing automatisering hoeft de marketeer hier niet bij in te grijpen.

Plan en relax dankzij marketing automatisering

De marketeer gebruikt de software om verschillende campagnes op te zetten. Zodra de lead zijn contactinformatie achterlaat in een formulier op de site wordt hij opgenomen in de marketing automatisering software. Als de marketeer een welkomstcampagne heeft ingesteld zal er snel een mail worden gestuurd naar de lead. Het eerste deel van de campagne moet ertoe gespitst zijn om de lead te laten zien wat het bedrijf kan en waar het goed in is.

Herhaald bezoek aan de website zal de marketing automatisering meer informatie geven over de lead. Als de lead score uiteindelijk hoog genoeg is, ontstijgt de lead de welkomstcampagne en gaat hij de volgende fase. Op dit moment zal veel meer bekend zijn over de lead. De marketing automatisering plaatst de lead in de campagne die bij hem past.

Als de lead op dat moment, nog niet rijp is voor conversie kan de marketeer, nog meer informatie vergaren en de doelgroep van de lead dichter benaderen. Vanaf daar begint het laatste pad naar conversie. Pas als een conversie plaats vindt, zit het werk erop voor de software voor marketing automation.

Scroll to top