Mautic 2.1 – Katalysator voor uw bedrijf

Marketing automation en de term growth hacking. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Nu hoort er nog een term bij in dit rijtje: Mautic. Het meest uitgebreide open source marketing automation software programma verkrijgbaar. Centraal in onze cursus marketing automation, backbone van menig onderneming. Binnenkort komt versie 2.1 uit en deze heeft nog meer functies die het een nóg volwaardiger alternatief maken voor Hubspot of Mailchimp.

Wat is marketing automation ook al weer?

Ieder bedrijf hecht waarde aan groei van omzet en het aantal klanten. Dit staat natuurlijk in relatie tot de winst en winstgevendheid van het bedrijf. Het is een vitaal ingrediënt voor ieder bedrijf. Om de groei van het bedrijf aan de gang te houden moet de denkbeeldige motor van het bedrijf blijven draaien. Een van de onderdelen van deze motor is de marketing en sales afdeling. Zij moeten de potentiële klanten identificeren en klaarstomen tot betalende klant.

Marketing automation en lead generation gaan hand in hand. Hoe meer ‘de computer’ aan voorwerk doet voor marketing en sales, hoe minder tijd de medewerkers hier aan kwijt zijn. Cold calling is dan niet meer onderdeel van de activiteiten. En daar missen we niets aan, want vrijwel niemand vindt cold calling van prospects leuk om te doen. De conversieratio laat ook te wensen over.

Dit is in een vogelvlucht een overzicht van de stappen die zich bij marketing automation en lead generation voordoen:

  1. Prospekt (mogelijke klant) doet een zoekopdracht op het internet en komt op uw site voor antwoord op een vraag, of oplossing van een probleem.
  2. Uw eerste doel is het verkrijgen van een naam en emailadres van de prospect. U wilt deze immers klaarstomen tot betalende klant.
  3. U biedt een gratis download aan – Marketing automation software.
    Bijvoorbeeld een checklist voor het kopen van X of een handleiding bij het kiezen van de juiste persoon om probleem X op te lossen. Etc.
  4. De prospect schrijft zich in om de download te ontvangen – Lead generatie.
  5. Nu wordt er een serie emails in werking gezet met informatieve, dus niet commercieële informatie, om de prospect te begeleiden bij het proces. – Lead nurturing
    Het doel is om top of mind te worden bij de prospect: denk hij aan X, komt gelijk uw naam in de gedachten op.
  6. De prospect doorloopt verschillende stages/niveaus van de customer journey en wordt uiteindelijke een sales qualified lead.
  7. Nu is de prospect klaar om benaderd te worden voor een afspraak.

Dit zijn 7 stappen. Maar iedere stap bestaat uit veel meer kleine stapjes. Iedere verzonden email is ook een stap in het proces.

We kunnen de stappen ook nog onderverdelen in niveaus: top of the funnel, middle of the funnel en bottom of the funnel. Zit de prospect bovenin de funnel, dan is het nog niet interessant om contact te leggen. Bij de bottom of the funnel is het wel interessant, dan is de prospect ‘warmer’.

Mautic is uw hulp in dit verhaal. Het marketing verhaal is volledig te automatiseren en benodigd de vaardigheden van 1 persoon om de statistieken te bewaken en de campagnes bij te schaven wanneer nodig.

Mautic kan een onbeperkt aantal gebruikersaccounts bevatten. Iedere marketingmedewerker kan worden toegevoegd aan het systeem wanneer u dat wenst. U kunt rechten en rollen aanmaken in het programma.

Mautic 2.1 – Wat is er nieuw?

Wanneer de nieuwe versie van Mautic uitkomt is niet helemaal duidelijk. Wel laat de ontwikkelaars community af en toe wat nieuwe informatie los. Dit is wat we nu weten van de nieuwe functies. De lijst is in het Engels te vinden op de Mautic.org website.

Campagne management in Mautic

  • Custom themes – themes zijn de thema’s die u gebruiken kunt om de landingspagina en emails een eigen uiterlijk te geven. Bijvoorbeeld de huisstijl van uw bedrijf.
    U kunt nu zelf de theme’s maken in Mautic theme builder en deze ook downloaden wanneer u de rol van Admin hebt. Alle gebruikers kunnen de thema’s gebruiken bij een campagne.
  • Multi lingual Dynamic Content on Emails and Landing Pages – onderneemt u internationaal en wilt u campagnes in verschillende talen uitvoeren? Mautic kan nu de taal van de browser herkennen. Dat betekent dat u dynamische content kunt gebruiken, bijvoorbeeld: komt de bezoeker op de pagina uit Duitsland? Dan de Duitse tekst inladen. Er zit geen vertaalfunctie in Mautic, u voegt het toe als dynamische content.
  • New campaign builder experience – de Mautic community vindt dat het bouwen van een campagne in de campaign builder supersnel moet gaan. De nieuwste aanpassing scheelt een hoop klikjes met de muis. Doordat Mautic met suggesties komt, na het aanklikken van een trigger of action, kiest u sneller wat u in gedachten hebt. Zie afbeelding hieronder:
mautic campaign builder
Na het kiezen van een segment vraagt Mautic gelijk wat u wilt: decision, action of condition?

Marketing emails en Transactionele emails

Ook superhandig is dat u kunt aangeven in de campaign builder of u een transactionele email of een marketing email stuurt. Het verschil:

Transactional emails: allow a contact to be sent the same email across campaigns multilpe times.

Marketing emails: check to see of the contact already has received the email, even from another source such as a different campaign, form, etc, and if so not send it again. The contact will continue through the campaign.

Marketing email is een controlesysteem. Als de email is verzonden en gelezen is, wordt deze niet weer verzonden. Een email kan natuurlijk in meerdere campagnes worden gebruikt. Het ontvangen van 3 keer dezelfde email is natuurlijk niet goed voor de klantrelatie. Mautic biedt hier dus een bescherming aan. Het is wel zaak dat u die gaat inzetten in de campagne.

Transactionele emails zijn het tegenovergestelde. De email kan in verschillende campagnes (opnieuw) worden gebruikt en verzonden. Ook als de ontvanger de mail eerder heeft ontvangen en gelezen kan het nogmaals in de mailbox terecht komen. Met doorlopende kortingscodes is het niet zo erg. Maar er zijn genoeg emails te bedenken die niet lukraak moeten worden gebruikt in iedere campagne. Een voorbeeld van zo’n mail is de welkomstmail. Iemand welkom heten doet u eigenlijk maar een keer.

Contact management

  • Progressive profiling – formulieren hebben nu ook dynamische velden. Informatie die al bekend is in het systeem kunnen worden verborgen. Andere velden zouden daarvoor in de plaats kunnen worden weergegeven. Zo blijft u relevante dingen vragen en niet onnodig naar de bekende weg vragen. Het risico op verlaten is dus niet aanwezig.
  • Touch management – we zien de term micro momenten steeds vaker in de marketing. Een kort moment van virtueel contact, of aanraken, noemen we een touch in Mautic. Er is altijd een gevaar van overcommunicatie en dan worden micromomenten te veel ingezet. De touch management functie kan worden ingesteld dat er een maximum aantal momenten in een bepaalde periode mogen zijn. Alweer een bescherming van de klantrelatie in Mautic.
  • New interface for timeline activities – de tijdlijn van de gebruiker, waar alle activiteiten vermeld staan, wordt een stuk overzichtelijker. Door het gebruik van tabbladen is het beter en sneller te zien of een contact nog iets betekent voor het bedrijf.

Reporting and tracking

  • Report on SMS and Web – rapportages bieden een goed inzicht in de opbrengsten van de campagnes en dus van het marketing budget. Nu is het ook mogelijk om SMS en Web notificaties in de statistieken mee te nemen.
  • Devide granularity – eindelijke! We kunnen zien met wat voor apparaat de ontvanger van de emails deze lezen. Ook het bezoeken met het type apparaat van de landingspagina’s wordt bijgehouden. In de timeline van de gebruikers is het ook te zien welk apparaat zij gebruiken. Hoe wordt uw content geconsumeerd?

Mautic Integrations

  • Expanded Salesforece integration – voorheen eenweg communicatie: van Mautic naar Salesforce. Nu: tweeweg communicatie! En dat is mooi, want de activiteiten die Salesforce heeft geregistreerd worden nu ook zichtbaar op bij de timeline activities. Zo kunnen we een nieuw segment aanmaken op basis van een zeker criterium of meerdere criteria en hier weer een campagne voor bouwen.
  • Video integration – nog niet eerder gezien in marketing automation software en al helemaal niet in gratis marketing automation software: video’s achter een muurtje. Op een landingspagina kunt u een video van Videmo of Youtube integreren en na een bepaalde tijd een ‘gate’ opzetten. De gate is dan een inschrijfformulier welke na het invullen verdwijnt en de video verder spelen kan.

Nawoord over Mautic

Mautic is een complete suite voor marketing automation. De verbeterde integratie met Salesforce maakt het plaatje voor de grote bedrijven en enterprises wel héél compleet. Kunt u het op de juiste manier inzetten, dan is marketing automation software Mautic een money maker voor u. Uw bedrijf neemt de sales en marketing medewerkers veel werk uit handen door meer te automatiseren.

Nieuwe inzichten door Mautic reports veroorzaken nieuwe ideeën voor campagnes. Efficiënter werken door deze software, meer winst voor het bedrijf.

Wilt u uw medewerkers scholen in het gebruik van Mautic? Onze complete cursus behelst niet allen Mautic marketing automation, maar ook lead generation. Voor het online bijscholen van teams hanteren wij speciale tarieven en ontvangen de medewerker standaard een Mautic account van ons (t.w.v. €75) en een geplastificeerd certificaat van deelname met het eindcijfer er op (t.w.v. €49).

Neem contact met ons op via onderstaande formulier. Laat ons weten hoeveel medewerkers u wilt laten scholen en wat uw budget is.

Scroll to top