Online marketing met e-mail

Online marketing is de overkoepelende term voor alle diensten die online uitgevoerd kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan conversieoptimalisatie, zoekmachine optimalisatie, Google Adwords optimalisatie en e-mailmarketing optimalisatie.

Over dit laatste onderwerp zal de focus in dit artikel liggen. E-mailmarketing is gezien de eerder genoemde onderwerpen ver onderbelicht terwijl het wel een krachtig marketingmiddel is. Ondanks dat de focus in dit artikel op e-mailmarketing ligt zal ik de andere marketingmiddelen ook bespreken omdat deze technieken elkaar versterkt wanneer het goed ingezet wordt.

Begin met een duidelijke website

Voordat we daadwerkelijk beginnen met het online marketing kaneel e-mailmarketing is het verstandig om eerst even goed naar de basis te kijken. Heeft u al gekeken naar de conversiekillers? Wekt u voldoende vertrouwen door bijvoorbeeld shopreviews of levertijd te tonen? Dat zijn de twee voornaamste redenen dat klanten daadwerkelijk niks bij u willen kopen.Online marketing met email

Zorg ervoor dat de website als een genot voor het oog eruitziet. Begin daarna met het optimaliseren voor de zoekmachine. Denk hierbij aan het optimaliseren van de Title Tag, Heading tag en content. Dit zijn in principe de drie belangrijkste variabelen waar Google een website op beoordeelt.

Verwerk in deze variabelen het zoekwoord waar u op gevonden wilt worden. Het bepalen van deze zoekwoorden kan met de Google Keyword Planner. Dit is in principe een tool die gebruikt wordt voor de Google Adwords maar ook voor zoekmachine optimalisatie komt het goed ten pas.

Online marketing met e-mailmarketing

Anno 2016 stappen steeds meer bedrijven over van papieren post naar digitale post. Ook de belastingdienst doet hier aan mee. Zo maakte zij onlangs bekend dat brieven, vragen en opmerkingen nu via de e-mail worden verstuurd in plaats van de post. Dit is natuurlijk een prachtig voorbeeld dat e-mailmarketing steeds meer wordt gebruikt. Maar wat weten we er eigenlijk over? E-mailmarketing is in Nederland nog lang niet zo ontwikkeld in vergelijking met Amerika. In Amerika zijn zij sowieso al verder ontwikkeld als we het hebben over online marketing.

E-mailmarketing is een manier om de potentiƫle bezoeker over te halen om uw diensten en producten af te nemen. Het is echter wel van belang dat u dit op een verantwoorde manier doet. Het begint uiteraard met waardevolle informatie delen op uw website. Wanneer de bezoeker getriggerd wordt om meer actie te ondernemen kan de volgende stap zijn: inschrijven op een nieuwsbrief. Natuurlijk kunt u de nieuwsbrief ook gebruiken om een e-book gratis te laten downloaden. In dit e-book kunt u bijvoorbeeld waardevolle informatie delen.

Het delen van waardevolle informatie is de manier om bezoekers om te zetten naar daadwerkelijke kopers. Het is zo waardevol omdat bezoekers op het internet sceptisch zijn om diensten en producten te kopen op het internet. Het is daarom belangrijk dat u het vertrouwen wint. Dit kan bijvoorbeeld ook door het tonen van shopreviews van eerdere klanten die wat besteld hebben. Ook het tonen van het thuiswinkelwaarborg is een goede zet. Dit wekt vertrouwen waardoor de kans op verkopen daadwerkelijk groter wordt.

Scroll to top